Proiectul pilot din 2018, derulat de Grupul PONT în parteneriat cu Inspectoratul Școlar Județean Cluj și finanțat de către Primăria și Consiliul Local Cluj-Napoca a avut la bază metoda Design Thinking. În cadrul proiectului a fost dezvoltată o metodologie bazată pe această metodă practică și creativă de rezolvare de probleme printr-o abordare centrată pe om. Pașii acestei metode sunt Descoperă (Discover), Descrie (Describe), Proiectează idei și creează prototipuri (Ideate&Prototype), Testează (Test) și Implementează (Implement). În metoda Design Thinking gândirea comună, colaborarea pe soluții inovatoare, testarea prototipurilor, tot procesul de conturare a unei idei este la fel de important ca și rezultatul final. Această metodă încurajează creația interdisciplinară, contribuie la dezvoltarea competențelor de creativitate. Elevii au fost facilitați în acest proces de către profesori, iar workshopurile au avut loc în afara orelor de curs.
Grupurile de elevi au putut porni pe domenii prestabilite: educație, sănătate, economie sustenabilă, egalitate de gen, responsabilitate și ecologie. Astfel prezentările s-au axat pe diferite teme: parcuri și clădiri revitalizate, trasee culturale, centre științifice, comunicarea și cooperarea între generații, motivarea elevilor prin aplicații și programe. Toate ideile au avut în comun faptul că aduc un plus comunităților mai restrânse sau mai largi, de la o școală până la întregul oraș. Printre planurile concrete găsim un parc smart, care generează electricitate, o aplicație care testează cunoștințele și recompensează prin bilete de teatru și cinema, sau chiar excursii internaționale, spații dedicate igienei personale pentru oameni care nu-și permit acest lucru sau un centru în care cetățenii seniori interacționează cu elevi și studenți pentru construirea unui pod între generații.
“Pe lângă faptul că tinerii au demonstrat foarte clar și fără echivoc că pot lucra în echipă și pot veni cu soluții foarte practice și pragmatice la o problemă a societății clujene pe care o identifică foarte clar, o înțeleg și o analizează, mă gândesc la efectul pe termen lung asupra acestei generații. Dacă ne gândim la perspectiva ca acest mod de a gândi, acest comportament devine unul permanent în rândul acestor tineri, atunci văd o perspectivă foarte bună a Clujului în acel viitor când același tineri vor deveni lideri, factori de decizie, antreprenori, sau piloni ai societății civile”
spune Balázsi-Pál Ágnes, director executiv al Grupului PONT.
Cele zece profesoare care și-au dedicat timpul pentru întâlniri în afara orelor, au îndrumat elevii să se gândească la idei cu adevărat inovatoare și i-au coordonat sunt: Carmen Dorina Bucur de la Colegiul Național ”George Barițiu”, Felicia Pălăcian de la Liceul Teoretic ”Nicolae Bălcescu”, Valentina Aurora Ancău de la Colegiul Tehnic ”Napoca”, Emilia Alina Pop de la Colegiul Tehnic ”Anghel Saligny”, Floarea Alexandrina Rusă de la Liceul de Informatică ”Tiberiu Popoviciu”, Felicia Boar de la Liceul Teoretic ”Onisifor Ghibu”, Monica Verdeș de la Liceul Teoretic ”Avram Iancu”, Antal Andrea de la Liceul Teologic Reformat, Mădălina Dan-Pop de la Liceul Greco-catolic ”Inochentie Micu” și Módi Tímea de la Liceul Teoretic “Báthory István”.
“Vedem perspective. INNOVATORY a fost un pilot pentru care Clujul a reprezentat pentru noi alegerea naturală pentru că orașul are o experiență crescândă în inovare socială. Evenimentul ne-a demonstrat că acest pilot a livrat rezultate chiar peste așteptările noastre. Pentru noi urmează o analiză internă pentru a îmbunătăți modelul, a defini potențialul de scalare și a găsi parteneri atât în rândul municipalităților românești cât și cele europene de a extinde acest proiect. Clujul face parte din grupul select al Capitalelor Europene ale Tineretului, deci pârghiile extinderii sunt disponibile de pe acum”
declară Farkas András, directorul strategic al Grupului PONT.
Cele 8 echipe premiate la Gala INNOVATORY au provenit din școlile Liceul Teoretic Avram Iancu (3 echipe), Colegiul Tehnic Napoca (2 echipe), Colegiul Tehnic Anghel Saligny, Liceul Teoretic Onisifor Ghibu și Liceul Teoretic Nicolae Bălcescu (câte 1 echipă).
Juriul a fost compus din Ovidiu Cîmpean, directorul Centrului de Inovare și Imaginație Civică în cadrul Primăriei Municipiului Cluj-Napoca, Amalia Gurzău din partea Inspectoratului Școlar Județean Cluj, Ștefan Teișanu, director Centrul Cultural Clujean și Balázsi-Pál Ágnes, director executiv Grupul PONT. Toți elevii au fost încurajați atât de Ovidiu Câmpean cât și de Ștefan Teișanu să își ducă ideile mai departe și să se adreseze instituțiilor conduse de ei. Amalia Gurzău i-a felicitat pentru modul în care au acordat atenție comunității.
Proiectul INNOVATORY s-a desfășurat ca o ediție pilot în 2018, cu intenția de a continua proiectul în viitor atât în Cluj-Napoca, cât și extins în alte orașe din România. Inițiatorii doresc de asemenea să realizeze un model scalabil al unui proiect de tineret urban care focusează pe dezvoltarea practică creativității, participării și antreprenoriatului în rândul tinerilor.